Wednesday, 31 October 2012

Episod ~ 4 ~


Assalamualaikum


“Hana, Hana..Bangun. Dah subuh ni. ” Kejut Farah sambil menarik selimut Hana ke paras peha.
“ Kejap lah Farah , Aku ngantuklah. ”Balas Hana yang masih menutup mata. Selimut ditarik ke paras dada kembali . Selamba gila. Dia tak fikir yang kejap lagi ada singa bakal mengamuk. Memang cari nahas budak sorang ni. Dah lah singa bukan sebarang singa.
“ Nur Hana Safura! Bangun. Dah pukul 5:30 dah ni.BANGUN !!!!!!!!! ” Tegur Farah. Geram. ‘ Eii,memang cari nahas betul budak ni ’ ngomel Farah dalam hati.
“ Kejap Mia, lagi 5 minit. 5 minit je. ” Balas Hana yang sememangnya liat nak bangun pagi.
“ Nur Hana Safura binti Naim Salahuddin! Bangun! Aku kira sampai 3, kau tak bangun jugak aku simbah dengan air. ”Marah Farah. Tegas.
“Satu.”
“Dua.”
“ Ti.. Belum sempat menghabiskan ayat, Hana yang dari tadi liat nak bangun terus duduk dikatil.
“ Okay, okay. Aku pegi mandi dan amik wudhu. ” Sambung Hana. Dengan Farah ni kalau bab solat, jangan le carik nahas. Jangankan simbah dengan air, dengan aku-aku dia boleh heret masuk bilik air.
Usai solat Subuh berjemaah, Hana mula menghidangkan sarapan pagi untuk mereka sementara menunggu Farah mandi. Ye, Farah memang sensitif dengan air sejuk pagi-pagi ni. Boleh demam seminggu budak Farah ni kalau mandi air yang sejuk pagi-pagi. Tersenyum sendiri Hana saat terkenangkan peristiwa dirumahnya 8 tahun yang lalu.
“ Farah, jomlah mandi air perigi. Dah lama aku tak mandi air perigi. Best tau. Sejuk je. ” ajak Hana ketika mereka sama-sama menghabiskan cuti sekolah di kampung Hana, Farah yang sememangnya tiada kampung itu terlebih excited bila dapat tinggal di kampung.
 “ Takpelah Hana, kau jelah yang mandi.Aku... tak nak lah. ” ujar Farah lembut.
“ Ala, tak syoklah camni. Mai kampung, tapi tak mandi perigi tak complete tau. ”pujuk Hana lagi. Entah kali yang ke berape entah.
“ Kau sayang aku, kan? ” tanya Hana. Hanya dengan ayat itu dia bergantung harap. Farah yang sememangnya lemah bila dengar ayat terakhir itu hanya menganggukkan kepala tanda setuju. Hana tersenyum riang.
Selepas satu jam,
“ Asal kau tak kasi tau aku yang kau allergic dengan air sejuk? ” Marah Hana kepada Farah yang sedang tersenyum dengan tubuhnya dibaluti comforter. Hampir seminggu baru demamnya kebah. Farah.... Farah... Bertuah betul budak ini...
“ Hei, pagi-pagi buta dah berangan? Kau teringat dekat Prof  Botak kesayangan kau eh? ” Teguran Farah mematikan kenangan silam dari kotak fikiran Hana. Sebaris senyuman dan jelingan  dihadiahkan kepada teman baiknya itu apabila nama Prof  Botak disebut, sambil menghirup milo panas kegemarannya.
“ Kuliah siapa pagi ni? ” Soal Farah mengejutkan kembali Hana
“ Kuliah PZ. ” Ringkas dari Hana.
“ Kau? ” sambung Hana.
“ Prof Hisham a.k.a Prof Botak kesayangan kau.” Usik Farah, sambil tersenyum
“ Eh, dia tu syok kat kaulah Farah, pasal tu asyik nak jumpa kau je, salah assignment tu alasan je ” Hana tersenyum panjang bila usikannya mengena tatkala melihat mata Farah dijengilkan.
‘ Tulah, nak kenakan orang yang dari dalam perut terror mengenakan orang. Silap oranglah Farah. See my face lah. Muka cute macam aku ni tak ada siapa boleh lawan. Haha. Ke situ pula ’detik hati Hana dengan tersenyum sumbing.
“ Lecehlah dia tu, assignment minggu lepas dia suruhnya kami buat balik. Geram betul. ” Luah Farah. Hana hanya mendengar dan mula mengangkat pinggan untuk dicuci.
Memang kebanyakkan pelajar UTM tidak mengemari Prof Hisham kerana sikapnya yang..
Ops! Tak baik dengar orang mengumpat. hehe. Aku sebat karang.

2 comments:

  1. La...dia punya plot dah turun laaa... Iksh... Naikkan balik plot cerita tue... Heheheh

    ReplyDelete
  2. Hehe yeke. Okey2 sedang memikirkan >.<

    ReplyDelete