Tuesday 30 October 2012

Episod ~ 3 ~


Assalamualaikum



“ Dah? Jom.” Disapanya Hana yang sedang menyarung cardigan hijau muda miliknya.
" Cepat la makcik oi " sambungnya lagi.
Langkah kaki yang beriringan itu terus menuju ke kedai mamak di depan apartment mereka itu memang sentiasa jadi tumpuan pelajar-pelajar Universiti Teknologi Malaysia.Kerusi dihadapan ditarik bersahaja.
Selesai pesanan diambil, Hana pantas memulakan bicara.
“ Farah , kau dengan Imran macam mana? Still kaku tanpa tindakan? ”Soalan Hana benar-benar menyesak dada Farah ketika itu.
Lama mereka berdiam diri sehingga pesanan yang dipesan terhidang diatas meja.
Belum sempat mi goreng mamak disua ke mulut Hana, Farah terlebih dulu membuka bicara,
“ Entahlah Hana, aku pun blurr. Bertegur tak pernah, berkawan? Memang harapanlah. Entah angin apa entah aku boleh tiba-tiba ter-syok dekat dia.” suara Farah yang sememangnya lembut itu seakan-akan berbisik kepadanya.
Pinggan mi goreng mamak Hana ditolak ketepi sedikit. Dihirup perlahan jus epal kegemarannya.
Ditenung seketika wajah Farah, kemudian dia bersuara.
“ Eleh, dah memang jatuh hati dekat dia tak nak ngaku pulak. Kalau aku, dah lama aku propose Imran tu jadi pakwe aku.” Usik Hana. Dia memang tahu Farah pantang kalau aku syok dekat buah hatinya. Muka ayu Farah mula berubah kemerahan menahan malu dan amarah.
" Hana ni nak kena tau. Boleh pulak dia sound nama Imran kuat-kuat. Dah lah ramai yang selalu volunteer jadi spy Imran. Jaga kau!" bisik hati Farah yang kegeraman. Tangan yang sedari tadi gatal terus mencari mangsa untuk dimakan.
“ Auch! Sakitlah Farah. Apa main cubit-cubit ni . Huh! ”Adu Hana. Geram dengan tangan Farah yang sememangnya laju kalau bab-bab cubit-menyubit ni. Farah tersenyum riang kerana kawannya itu reti jugak tutup mulut. hehehe
“ Farah, sampai bila kau nak diamkan diri? Nak tenung muka mix-British Imran tu dari jauh je ke? Imran tu kacak macam Shaheizy Sam, mata dah lah memikat Farah, bila-bila masa je boleh jadi milik perempuan yang tergedik-gedik dekat UTM ni. ”
Baris ayat terakhir itu disertakan dengan lenggok tubuh Hana yang mengikut gaya gadis yang asyik tergedik-gedik itu mengudang tawa pada kedua-dua teman rapat ini. Perbincangan itu hanya sepi disitu.
Selesai mi goreng mamak dan roti tisu dihabiskan, kedua-dua teman ini mula mengatur langkah ke kaunter untuk membayar pesanan mereka. Sampai saja di apartment, Hana dan Farah pantas menlelapkan mata sebaik saja mengenangkan kuliah esok pagi dari dua lecturer yang otaknya selalu tercabut fius. hahaha. Menyanyah betul.

2 comments:

  1. mana episod lain.. Nak baca.. Abg zam

    ReplyDelete
  2. Orang tahu lah nama abang zam >.< Da letak tu episod no 4 . Haahaa !

    ReplyDelete